Analyze

Wszystko o domu

Reklama




Reklama




Nieruchomości

Czy start-up jest zwykłym przedsiębiorstwem? Charakterystyka start-upu

Start-up cechuje innowacyjność oraz działanie w niepewnej przestrzeni biznesowej. Start-upowcy stawiają sobie za zadanie wykreowanie nowego produktu czy też usługi – niepowtarzalnych i niemających odpowiednika na rynku, często ich zainteresowania nakierowane są na nowe technologie.

 

Content: Start-up jest przedsiębiorstwem, jednak jego definicję trzeba nieco rozszerzyć. Określenie to spotykane jest dość często w odniesieniu do nowo powstałych firm, które właśnie rozpoczynają swoją działalność. Nie jest to właściwą praktyką, ponieważ start-up odróżnia od innych przedsiębiorstw nowatorstwo pomysłu i brak konkretnych dowodów na powodzenie przedsięwzięcia. Choć innowacyjność projektu jest jego ogromnym atutem, jednocześnie jest słabym punktem, gdyż oznacza działanie w nieznanej przestrzeni, z dużym marginesem ryzyka, co oznacza, że dany produkt może nie zostać zaakceptowany i że nie będzie na niego popytu.

Start-up a filozofia Lean

Szukając odpowiedzi na pytanie, czym tak naprawdę jest start-up, można natknąć się na wiele niejasności i kilka prób definiowania zjawiska. Na uwagę zasługuje fakt, że określenie na stałe weszło do języka potocznego i niejednokrotnie służy nazywaniu każdego nowo powstałego biznesu. Nie jest to tłumaczenie przekonujące, co zdecydowanie podkreślił Eric Ries, twórca książki o start-upach. Uwypuklił on dwie zasadnicze cechy charakterystyczne start-upu, które odróżniają go od innego rodzaju działalności – innowacyjność oraz brak pewności co do pozytywnego przyjęcia nowego produktu. Co oznacza ten brak pewności? To niemożność odniesienia się do podobnej sytuacji już zaistniałej na rynku, brak „historii” działalności tego samego rodzaju. Ryzyko, o którym mowa, związane jest bezpośrednio z innowacyjnością rozwiązań proponowanych przez start-up. Pomysł na wprowadzenie całkiem nowej oferty dla klientów skutkuje brakiem możliwości realnego ocenienia szans na powodzenie przedsięwzięcia. Z racji tego, że nikt jeszcze nie przeszedł dokładnie takiej drogi, a wybrany model biznesowy nie ma odzwierciedlenia w innej organizacji, nie sposób przewidzieć reakcji potencjalnych nabywców, zachowania rynku, wielkości popytu. To właśnie sprawia, że start-up jawi się jako działanie ryzykowne i niepewne. Start-up jest start-upem tylko do pewnego momentu i o tym również warto pamiętać. Czas ten może być jednak różny, w zależności od tego, jak długo trwają badania rynku, sprawdzanie modelu biznesowego i reakcji odbiorców. Im bardziej skomplikowany projekt, tym dłuższe badania, a co się z tym wiąże, dłuższe życie start-upu. 

Prowadzenie start-upu

Czy zatem istnieje jakaś recepta na powodzenie start-upu? To zamierzenie, które nigdy nie opiera się na konkretnych wyliczeniach, nie jest poparte doświadczeniem innych podobnych firm, a jedynie bazuje na przypuszczeniach i prawdopodobieństwie. Najważniejszy jest pomysł na biznes, a zaraz po nim zapał do pracy i wytrwałość w poszukiwaniu odpowiedniej drogi. Jak zadbać o własny start-up warto sprawdzić na https://www.startup.pfr.pl/.

LEAVE A RESPONSE

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *